Kto powinien zgłosić fakt nabycia nieruchomości i w jakiej instytucji należy to zrobić? Co grozi za brak poinformowania organów o takim fakcie? Więcej informacji na ten temat znajduje się poniżej.
Z czym wiąże się pozyskanie mieszkania lub innej nieruchomości?
Pozyskanie nowego mieszkania lub innej nieruchomości wiążę się z koniecznością dopełnienia wielu formalności. Chodzi nie tylko o podpisanie umowy zakupu, wizytę u notariusza czy odprowadzenie podatku. Ważne jest również zgłoszenie nabycia takiej nieruchomości do właściwego urzędu. Dzieje się tak bez względu na to, czy pozyskujemy mieszkanie z rynku wtórnego, czy też zainwestowaliśmy w nowe lokum prosto od dewelopera. Co więcej, zgłoszenia należy dokonać również wtedy, gdy lokum nabywamy na drodze spadku lub darowizny. Ważne, aby dopilnować tych formalności stosunkowo szybko. Dodatkowe dni zwłoki mogą bowiem poskutkować karą finansową.
Ile mamy czasu na zgłoszenie nabycia nieruchomości?
Dla nabywającego mieszkania różnego rodzaju formalności związane ze zgłaszaniem takiego faktu nie są zwykle najważniejsze. Przecież chodzi o to, aby nacieszyć się nowym lokum, móc je dowolnie urządzić i zagospodarować dostępną przestrzeń. Mimo, iż na zgłoszenie nabycia nie jest wymagane od razu, to warto się z tym pospieszyć. Może się bowiem zdarzyć, że w ferworze radości przegapimy termin składania dokumentów do urzędu. Co istotne, mamy jedynie 14 dni na dopilnowanie poszczególnych spraw, przy czym liczy się dzień złożenia wniosku. Teoretycznie można zatem złożyć wszystkie ważne pisma ostatniego, czternastego dnia. Warto jednak zrobić to wcześniej, choćby po to, aby uniknąć stania w kolejkach i dodatkowego stresu.
Formalności w urzędzie skarbowym – nabycie nieruchomości
Zgłoszenie nabycia nieruchomości składa się przede wszystkim do urzędu skarbowego. Nieuniknione będzie zapłacenie podatku PCC, którego wartość wynosi obecnie 2%. W polskim prawie istnieje kilka wyjątków, w których takiej opłaty nie trzeba będzie płacić. Mowa m.in. o osobach, które opłaciły podatek VAT związany z zakupem nieruchomości. Dotyczy to m.in. mieszkań deweloperskich, które są obciążone tym podatkiem. W przypadku kupowania mieszkania z rynku wtórnego, czyli zazwyczaj od osoby prywatnej, będziemy musieli pokryć podatek od czynności cywilnoprawnych. Jeśli więc zakupimy mieszkanie o wartości 300 tysięcy złotych, podatek wyniesie 2% wartości rynkowej takiej nieruchomości. Będzie to około 6000 złotych.
Ustalenie podatku od nieruchomości – wizyta w urzędzie gminy
Drugą formalnością jest zgłoszenie takiego faktu do urzędu właściwego ze względu na miejsce ulokowania nieruchomości. Jeśli więc zakupiliśmy mieszkanie w Krakowie, trzeba będzie udać się do Urzędu Miasta Krakowa, a następnie odnaleźć odpowiedni wydział ds. nieruchomości. Istotne, aby nie wypełniać dokumentów znalezionych w sieci. Mogą one się nieco różnić wzorem od tych, które dostępne są w danej instytucji. Bez problemu możemy zatem uzyskać pismo do wypełnienia bezpośrednio w urzędzie. Będzie to najbardziej sprawdzony i bezproblemowy sposób na zrealizowanie najważniejszych formalności zgłoszeniowych. Mamy także możliwość wysłania dyspozycji listownie bądź korzystając z Internetu. Warto jednak pamiętać, że nie każdy urząd respektuje tę ostatnią formę składania wniosku.
Darowizna lub spadek, a zgłoszenie nabycia nieruchomości
Zgłoszenie do poszczególnych urzędów będzie wiązało się z koniecznością odebrania listu poleconego, jaki zostanie do nas zaadresowany. Znajdzie się w nim informacja dotycząca m.in. wysokości podatku od nieruchomości, który trzeba płacić każdego roku. Stawki tego podatku są zależne od miejsca zlokalizowania nieruchomości. Ustanawia je każde miasto oddzielnie mieszcząc się w ustawowo przyjętych normach. W przypadku nabycia nieruchomości w spadku lub w akcie darowizny, podczas gdy tego typu zdarzenie formalizowane jest u notariusza – to pracownik kancelarii zgłasza taki fakt do urzędu skarbowego odprowadzając odpowiedni podatek. Wówczas zapłacimy za to bezpośrednio u notariusza, bez konieczności udawania się do placówki urzędu skarbowego. Do urzędu gminy – tak czy inaczej – trzeba będzie się udać.