Jeśli zapomnisz hasła do bankowości internetowej, często możesz je odzyskać samodzielnie. Podczas logowania należy kliknąć opcję – nie pamiętam hasła i postępować zgodnie z instrukcjami na ekranie (często seria pytań weryfikacyjnych).
Jakie jest hasło logowania?
Hasło to osobisty kod dostępu, który sam ustalasz. Podstawowa różnica między loginem a hasłem polega na tym, że tylko Ty znasz kod dostępu – w przeciwieństwie do loginu nadanego Ci przez bank (lub przynajmniej jego pierwszej wersji). Twoje hasło do logowania jest wyprowadzane z komputera jako zaszyfrowany ciąg znaków, system weryfikuje je, ale bank nie ma pojęcia, jak brzmi. Dlatego ścieżki odzyskiwania konta różnią się w zależności od tego, czy zgubiłeś swój identyfikator lub hasło.
Co to jest login (identyfikator) banku?
Loginy to po prostu identyfikatory używane w systemach informatycznych, w tym systemach bankowości internetowej. W zależności od banku warunki te mogą się nieznacznie różnić, na przykład bank może poprosić o „ID”, „numer identyfikacyjny klienta”, ale zawsze dotyczą tych samych danych. Logowanie do konta internetowego zapewnia bank. Jest to unikalny identyfikator dla każdego użytkownika systemu.
Przed zmianą hasła
Sprawdź, czy jesteś zalogowany na właściwej stronie. Sprawdź, czy wprowadzona nazwa logowania jest poprawna. Używasz bezpiecznego obrazu? Upewnij się, że Twoje zdjęcie jest wyświetlane obok pola hasła. Sprawdź, czy klawisz „Caps Lock” jest włączony. Naciśnięcie go włącza tryb wielkich liter, a w haśle rozróżniana jest ich wielkość. Czy używasz klawiatury numerycznej do wprowadzania haseł? Sprawdź, czy klawisz „Num Lock” jest włączony – bez niego klawiatura numeryczna nie będzie działać. Użyj innej przeglądarki, aby zalogować się do bankowości internetowej.
Hasła i loginy do bankowości internetowej – czy można je zapisać?
Haseł i loginów do kont bankowych przekazywanych za pośrednictwem przeglądarek internetowych lub aplikacji mobilnych nie wolno przechowywać na kartach, notatnikach na urządzeniach mobilnych ani nigdzie, gdzie dostęp do danych mają osoby nieupoważnione. Zapisane w ten sposób informacje bankowe online to proszenie się o kłopoty. Ci, którzy uzyskają dostęp, będą mogli przelać lub wypłacić prawie dowolne pieniądze na koncie bankowym. To jest bardzo ważne! Nigdy nie należy przechowywać danych, takich jak loginy i hasła, w miejscach, w których mogą uzyskać do nich dostęp osoby trzecie. Można to jednak zrobić na telefonie, pod warunkiem, że jest on chroniony silnym hasłem lub odciskiem palca.
Co zrobić, jeśli zapomnimy hasła do bankowości internetowej?
Sprawy nieco się komplikują, gdy zapomnisz hasła do bankowości internetowej. Pamiętaj, że Twój bank również nie ma do niego dostępu i nie wie, jak to wygląda. Więc nie może ci tego przekazać bezpośrednio, na przykład sytuacji logowania. W związku z tym konieczne jest nadanie nowego hasła umożliwiającego zalogowanie się do konta. Proces tutaj jest prawie taki sam jak w przypadku logowania do odzyskiwania. Musisz przynieść dowód osobisty do oddziału banku lub przejść weryfikację na infolinii. Oczywiście bank musi upewnić się, że jesteś faktycznym właścicielem konta. Istnieje również możliwość nadania nowego hasła przez Internet. Jeśli wybierzesz opcję telefoniczną lub internetową, otrzymasz tymczasowe hasło, a procedura jest taka sama jak przy pierwszym logowaniu.
Zablokowane konto – jaki może być powód?
Niektórzy ludzie są pewni, że dokładnie pamiętają swoje hasła i po prostu wpisali coś nie tak na klawiaturze. Inni prowadzą grę w zgadywanie, wprowadzając wcześniej używane hasła, mając nadzieję, że jedno z nich okaże się poprawne. Pierwszy i drugi przypadek najczęściej skutkują zablokowaniem dostępu do internetu. Nie martwcie się jednak zbytnio – konto nadal ma swoją funkcjonalność i nadal możemy płacić kartą czy wypłacać pieniądze z bankomatu. Powstaje więc pytanie: co się do cholery dzieje i dlaczego dostęp do internetu jest zablokowany? To nic innego jak standardowa procedura bezpieczeństwa – blokowanie nieautoryzowanego dostępu do logowania. Trzykrotne błędne wpisanie hasła jest traktowane jako próba „złamania hasła”, skutkująca zablokowaniem dostępu do Internetu. W takim przypadku konieczna będzie osobista wizyta w oddziale w celu odblokowania dostępu do bankowości elektronicznej.